پرورش درخت پرتقال

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

پرورش درخت پرتقال

۵,۸۹۵ بازديد

درخت پرتقال از آن دسته گياهاني است كه هنگامي كه شروع به توليد ميوه كند، مراقبت از آن كار سختي نيست.

آموزش رشد و پرورش درخت پرتقال يك پروژه ارزشمند براي باغبانان است. هنگامي كه درخت پرتقال شروع به توليد ميوه كند، مراقبت از آن كار سختي نيست. با انجام چند گام مهم و اساسي در حفظ و نگهداري درخت پرتقال بكوشيد تا سبب افزايش محصول درخت شود.

 درخت پرتقال چگونه رشد مي‌كند؟

اگر تا به حال درخت پرتقال نكاشته‌ايد، ممكن است فكر كنيد كه شروع كاشت اين درخت با يك دانه پرتقال است. شايد برخي از افراد براي كاشت درخت پرتقال تنها از يك دانه استفاده كنند، اما توليد كنندگان تجاري معمولا اين فرآيند را با قلمه زدن آغاز مي‌كنند.
درختاني كه از يك دانه رشد مي‌كنند، اغلب طول عمر كوتاهي داشته و مستعد ابتلا به پوسيدگي ريشه هستند. اگر اين درختان زنده بمانند تا 15 سال پس از كاشت كه به بلوغ برسند، ميوه نمي‌دهند.
براي رشد بهتر نهال، از روش قلمه زدن ميان يك شاخه جوان و ساقه زيرزميني - كه تحمل شرايط نامطلوب را داشته باشد- از يك درخت پربار پرتقال استفاده مي‌شود. توليد ميوه از نهالي كه قلمه زده شده باشد سريع‌تر از نهالي است كه از دانه رشد مي‌كند.

مراقبت از درخت پرتقال

اگر شما در حال مراقبت از درخت پرتقال جواني هستيد، سه سوال مهم براي نگهداري از اين درخت براي شما پيش مي‌آيد:

  1. آبياري: آب مورد نياز براي رشد انواع درختان پرتقال با توجه به آب و هوا و بارش سالانه متفاوت است. اما به عنوان يك قانون كلي، مراقبت از درخت پرتقال شامل آبياري منظم در بهار است كه براي جلوگيري از پژمردگي صورت مي‌گيرد و در پاييز نيز بايد از آبياري درخت پرهيز كرد . هنگام مراقبت از درخت پرتقال به ياد داشته باشيد كه آبياري صحيح و جذب آن در خاك در كيفيت محصول شما اثرگذار است. همچنين عمق كاشت نيز در ميزان آبياري شما نقش دارد. آبياري بايد بين 2.5 تا 4 سانتي‌متر در خاك باشد تا رشد درخت شما بهتر شود. زمان و شيوه آبياري گياهان مختلف را بياموزيد.
  2. باروري: استفاده از كود نيتروژنه سبب روغن اضافي در پوسته درخت مي‌شود، اما كود پتاسيم روغن را كاهش مي‌دهد. براي بهره وري بالا از پرتقال‌هاي خوراكي، بايد بين 500 گرم تا 1 كيلوگرم كود نيتروژنه براي هر درخت استفاده شود. كود بايد داراي پتاسيم، فسفر و همچنين طيف وسيعي از ميكرو مواد مغذي باشد. اگر درخت‌هاي پرتقال قديمي شما، ميوه زيادي توليد نمي‌كنند، يك آزمون خاك از منطقه‌اي بگيريد كه درخت در آن در حال رشد است تا نسبت كود مورد نياز مشخص شود. سمپاشي برگ‌ها نيز بايد 1 يا 2 بار در سال انجام شود. درست كردن كود براي باغچه را ياد بگيريد.
  3. هرس: هرس درخت پرتقال جهت شكل دادن درخت انجام نمي‌شود، با اين حال شما بايد هر شاخه كه نيم متر (حدود 50 سانتي متر) يا كمتر از زمين كنده شده است، همچنين شاخه‌هاي آسيب ديده و مرده را هرس كنيد. براي اينكه گياهان تان در فصل رشد خود بهترين محصول را بدهند، بايد آن ها را در مناسب ترين زمان هرس كنيد؛ زمان مناسب هرس درختان و بوته ها را در اين رابطه بخوانيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.