آموزش كاشت و برداشت كاهو در خانه

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

آموزش كاشت و برداشت كاهو در خانه

۱,۰۴۴ بازديد

فلفل از جمله سبزيجات بسيار خوش طعم است كه تقريبا در همه غذاها و خوراك ها از آن استفاده مي كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه اي موجود است.

فلفل از جمله سبزيجات بسيار خوش طعم است كه تقريبا در همه غذاها و خوراك ها از آن استفاده مي كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه اي موجود است. فلفل ها اندازه هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه اي و ساده دارند. به طور كلي، خانواده فلفل ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آنها طرفداران بي شماري در سراسر دنيا دارند.

 

اما به طور كلي، فلفل را به دو دسته تند يا شيرين تقسيم بندي مي كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه اي است. البته فلفل هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند. اما فلفل دلمه اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است.

 

دليل تند بودن فلفل هاي چيلي نيز، كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آنها وجود دارد. ميزان تندي فلفل ها نيز با هم فرق دارد. به طور مثال، فلفل هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

 

فلفل داراي ويتامين هاي A، B، B۶، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري ها و جلوگيري از عفونت روده ها مي گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزائي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي كند.

 

در نتيجه تحقيقات انجام شده در كره جنوبي در بين يكصد زن كه روزانه در سبد غذايي خود فلفل دلمه اي مصرف مي كردند، ديده شد كه فلفل سبب دفع سلول هاي چربي شده است كه عامل چاقي است. همچنين، از بين برنده سرطان پروستات نيز هست.

 

جالب اينجاست همه انواع فلفل ها شرايط كاشت و برداشت يكسان دارند. البته فلفل هاي تند، كمي ديرتر رشد مي كنند و به دماي هواي گرم تر نياز دارند.

 

 

 

نكته: با اينكه فلفل گرمادوست است، اما دماي هواي بالاي ۲۴ درجه سانتي گراد مي تواند موجب پلاسيده و بي كيفيت شدن محصول بشود.

 

زمان كاشت: ۶ تا ۸ هفته پيش از كاشت فلفل، بايد بذر آن را در گلداني كوچك در خانه بكاريد. وقتي كمي جوانه زدند و برگ دادند، آنها را از آن خاك خارج و در باغچه يا گلداني ديگر بكاريد. به اصطلاح، فلفل را بايد نشاء كنيد.

 

• دوره رشد از هنگام باروري تا برداشت محصول: ۶۰ تا ۱۲۰ روز

 

• مقدار نور موردنياز: آفتاب مستقيم

 

• ميزان آب موردنياز: هر روز بايد آبياري شود. خاك بايد دايم مرطوب باشد.

 

مراحل كاشت و نگهداري

 

فلفل را بايد در خاك غني بكاريد و مستقيما زير نور آفتاب قرار داشته باشد. آن را در محلي بكاريد كه از معرض باد دور باشد. هر چه هوا گرم تر باشد، فلفل طعم تندتري پيدا خواهد كرد. فلفل هاي شيرين و دلمه اي دماي ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتي گراد را بسيار دوست دارند. اما فلفل هاي تند، دماي بالا و حداكثر ۳۰ درجه سانتي گراد را دوست دارند.

 

فلفل را بايد در عمق ۳۰ تا ۴۵ سانتي متري در خاك بكاريد. براي رشد بهتر آنها كمپوست و كودهاي ديگر نيز به خاك اضافه كنيد. فاصله ميان هر نشاء بايد دست كم ۳۰ سانتي متر از هم باشد. فلفل هايي كه قد مي كشند و ساقه آنها بلند مي شود، به ديرك يا ميله چوبي يا فلزي نياز دارند تا خود را به آن بگيرند و بالا بروند. اگر حشره و كرم شب پره در خاك باغچه وجود دارد، اطراف نشاء جوان فلفل را بپوشانيد.

 

صرف نظر از اينكه در باغچه يا در گلدان فلفل را مي كاريد، هميشه خاك آن را بايد مرطوب نگهداريد. به ويژه زماني كه گياه تازه در حال رشد است بايد هميشه خاك آن خيس باشد. البته آبياري زياد نيز موجب گنديدن گياه مي شود. اگر گرماي هوا موجب مي شود تا فلفل ها ميوه ندهند، نااميد نباشيد، با آبياري دايمي و مرتب و خنك شدن هوا دوباره گياه سرحال مي شود و فلفل خواهد داد. هنگامي كه هوا بسيار گرم است، روي خاك لاشبرگ بريزيد تا رطوبت خاك را حفظ كند. همه گياهان هرز را نيز هرس كنيد.

 

فلفل را بايد با كودهاي مايع با كمترين ميزان نيتروژن تغذيه كنيد تا شكوفه كنند. اما خيلي هم زياد كود ندهيد. كودهايي كه براي گوجه فرنگي وجود دارند، براي فلفل نيز مناسب هستند. بسياري از متخصصان توصيه مي كنند، برگ ها و گل هاي گياه فلفل را هر روز با محلول سولفات منيزيوم اسپري كنيد تا محصول بهتري ارائه دهد.

 

فلفل به طور ذاتي در برابر شته، حشره، ليسه، حشره هايي كه گياه را سوراخ مي كنند (مته دهان)، كپك، قارچ و آفت بسيار مقاوم است، اما شايد به اين بيماري ها دچار شود. بنابراين، بايد بسيار مراقب گياه باشيد و در مواقع نياز حتما آن را سم پاشي كنيد.

 

 

 

برداشت

 

براي جدا كردن فلفل از ساقه گياه، حتما از قيچي استفاده كنيد. زمان مناسب برداشت فلفل دلمه اي وقتي است كه به رشد كافي رسيده باشد و رنگش نيز تغيير كرده باشد. هرچه فلفل رسيده تر باشد، طعم شيرين تري نيز خواهد داشت. پيميينتو نوعي فلفل اسپانيايي است كه تا زماني كه كاملا قرمز نشده باشد، نبايد آنها را برداشت كنيد.

 

فلفل هاي تند را نيز پس از اينكه كاملا قد كشيدند مي توانيد برداشت كنيد. فلفل هاي تند اصولا يا قرمز يا زرد هستند. بنابراين، براي اينكه حسابي تند و آتشين شوند بايد صبر كنيد تا رنگ آنها به طور كامل تغيير كند. هنگام چيدن فلفل هاي چيلي بهتر است دستكش دست كنيد و هرگز با چشمان خود در تماس نباشيد. اسيد موجود در فلفل تند موجب سوزش پوست و چشم مي شوند.

 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.