بهار را با گلكاري آغاز كنيد

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

بهار را با گلكاري آغاز كنيد

۱,۱۰۲ بازديد

دون شك يكي از زيباترين شاخصه هاي فصل بهار، شكوفايي انواع و اقسام گل است. شايد بتوان بهار را يكي از ايده آل ترين موقعيت ها براي آموزش باغباني يا حتي شناخت مختصر با انواع گل ها و گياهان تلقي كرد، چراكه در اين فصل تب گلكاري حتي در ميان شهرنشينان نيز بالا مي گيرد.

بدون شك يكي از زيباترين شاخصه هاي فصل بهار، شكوفايي انواع و اقسام گل است. شايد بتوان بهار را يكي از ايده آل ترين موقعيت ها براي آموزش باغباني يا حتي شناخت مختصر با انواع گل ها و گياهان تلقي كرد، چراكه در اين فصل تب گلكاري حتي در ميان شهرنشينان نيز بالا مي گيرد.

 

درست كه خريد گل و گلدان تا حد زيادي به ذائقه خريدار و امكانات بازارهاي عرضه كننده بستگي دارد، اما بايد به خاطر داشت هميشه راه هايي ساده وجود دارد كه هر خريدار عادي هم مي تواند از طريق آنها اوج سليقه خود را در معرض نمايش بگذارد.

 

يك اصل ساده باغباني، بر اين نكته جالب تاكيد مي كند كه در كاشت گل ها چه در يك گلدان كوچك و ساده و چه حتي در باغچه، هميشه بايد به كاربرد رنگ هاي مختلف در كنار يكديگر توجه كرد. به عنوان مثال شناخته شده ترين گل بهاره يعني پامچال (Primula/spp.) كه يك نوع گياه دائمي با گل هاي معطر است، مي تواند در يك گلدان ساده همراه با سنبل پيازي (Hyacinthus/spp.) به رنگ هاي بنفش، ارغواني، صورتي و حتي سفيد بسيار متفاوت جلوه كند.

 

حتي گل پيازدار زرد و سفيد نرگس شيراز (Narcissus/tazetta) همراه با گل ريزوم دار زنبق (Iris/graminea) به رنگ هاي آبي ـ بنفش و ارغواني كه معمولا در آخر بهار به گل مي نشيند، در يك گلدان كوچك مستطيلي زيباتر به نظر مي رسد.

 

گل هاي پيازي بهاره

 

يكي از معروف ترين گـل هاي پيازي بهاره، سنبـل (Huacinthus/spp.) است كه خاستگاه آن شمال شرق ايران، شرق مديترانه و تركمنستان است.

 

به طور كلي مناطقي با زمستان ها و بهارهاي سرد و مرطوب و تابستاني هاي گرم، براي پرورش سنبل ايده آل هستند. اين گل چون واجد ويژگي هاي نمادين سفره هفت سين است، يعني هم نام پارسي دارد، هم با حرف سين آغاز مي شود و هم ريشه گياهي دارد، اغلب به عنوان نماد رنگ و زيبايي زينت افزاي سفره هاي هفت سين مي شود.

 

سنبل وحشي يا سنبل ايراني كه به صورت خودرو مي رويد، معمولا از جنس سنبل هاي كم پر يا كم تراكم است، اما براي كاشت آپارتماني اين گياه معمولا بر پيازهاي هلندي كه گل هاي متراكم تري دارند، تاكيد مي شود.

 

پياز سنبل خوب معمولا حدود ۱۶ سانتي متر است و در مرحله اول در گلدان هاي كوچك با خاك سبك و سرشار از كمپوست كاشته مي شود، به طوري كه دوسوم پياز آن در خاك قرار مي گيرد و اصطلاحا نوكش از خاك بيرون مي ماند. آبياري در اين مرحله نسبتا كم است و به هيچ وجه نبايد خاك را غرقابي كرد.

 

پياز سنبل را حدود شش هفته در محيط سرد و همراه سايه نگه مي دارند و پس از نمايان شدن برگ ها و خوشه گل آن را به جايي روشن تر منتقل مي كنند. گل هاي به بار نشسته به نور زياد، درجه حرارت حدود ۱۰ درجه سانتي گراد و آبياري اندك نياز دارند.

 

گل پيازي نرگس از سررده Narcissus، يكي ديگر از گياهان پيازي و بهاره است كه طيف گسترده اي را هم شامل مي شود.

 

اين گل با انواع مختلفي كه دارد، هم براي كاشت در گلدان مناسب است و هم در باغچه و حتي زير درختان خوب جواب مي دهد.

 

كاشت نرگس بسيار ساده است، به طوري كه حتي افراد مبتدي هم مي توانند از كاشت آن لذت ببرند. زمان كاشت پياز نرگس مهر ماه و حداكثر آبان است.

 

يكي از مهم ترين ويژگي هاي پياز گل نرگس اين است كه برخلاف پياز سنبل كه فقط در صورت نگهداري در خاك مناسب مجدد به بار مي نشيند، اغلب چند سال متوالي گل مي دهد و گل هاي آن نيز هر سال درشت تر مي شود. گل نرگسي كه به بار نشسته باشد، درست همانند سنبل به آب زياد نياز ندارد، اما نور خورشيد و درجه حرارت كمتر از ۲۰ درجه سلسيوس ماندگاري آن را افزايش مي دهد.

 

گل هاي رونده

 

گياهان گلدار بالارونده يكي از بهترين گزينه ها براي پوشاندن ديوارهاي زشت و مناظر نامتعارف شهري هستند. كلماتيس (Clematis/spp.)، گليسين (Wisteria/spp.) و رز آبشار طلا (Rosa/banksiae) از گياهان گلدار بالارونده اي هستند كه هر ساله در فصل بهار جلوه متفاوتي در شهرها پديد مي آورند.

 

براي كاربرد صحيح اين گياهان نخست لازم است گياه مناسب را انتخاب و خريداري كنيد. به اين منظور بايد حتما به نشانه ها خوب دقت كنيد. گياهان رونده سالم شاخك هاي محكم و قوي دارند، اما مهم ترين نكته در انتخاب درست، توجه به ريشه هاست.

 

براي اين كار لازم است گلدان را اندكي كج كنيد و زهكش خاك را بررسي كنيد. اگر گياه ريشه هاي انبوهي داشت، از خريد آن صرف نظر كنيد، زيرا اين گياه قطعا چند ساله و پير است.

 

در مرحله بعد بايد محل كاشت را بخوبي ارزيابي كنيد. خاك نزديك ديوار معمولا ضعيف و خشك است، لذا خاك بايد حتما زير و رو يا اصطلاحا هوادهي شود.

 

گودال تعبيه شده براي كاشت بايد دو برابر عرض گلدان و حداقل ۳۰ سانتي متر عمق داشته باشد. براي كاشت گياهان بالا رونده لازم است شاخه ها را حتما به جايي ببنديد، اما مواظب باشيد اين كار صدمه اي به آنها وارد نكند. گره هاي نگهدارنده گياهان بايد تا حد امكان شل باشند تا در صورت رشد گياه، آن را زخمي نكنند.

 

ديوارهاي شمالي منازل كه اغلب نور خورشيد به آنها نمي رسد، يكي از نامساعدترين مكان ها براي كاشت گياهان بالارونده گلدار است، اما حتي اين ديوارها هم چاره دارند. در واقع شمار زيادي از گياهان از جمله عشقه مي تواند جلوه اين ديوارها را تغيير دهد، اما گياهان گلدار بالا رونده به نور كافي نياز دارند.

 

ساخت يك باغچه آبي مينياتوري

 

بسياري از افراد تصور مي كنند ساخت باغ هاي آبي كار بسيار دشواري است، اما واقعيت اين است كه شما مي توانيد با استفاده از وسايل كهنه و بازيافتي هم يك باغچه مينياتوري و كوچك آبي بسازيد و در بهار از ديدن آن لذت ببريد.

 

يك گلدان لعابي بزرگ يا يك سينك فرسوده و غيرقابل استفاده مي تواند براحتي فضاي مناسب و كافي را در اختيار شما قرار دهد.

 

ابتدا بايد با يك تكه چوب يا هر نوع سرپوش پلاستيكي، حفره مخصوص خروج آب را مسدود كنيد. سپس كمي بتونه لازم است تا اطراف آن را براي اطمينان درزگيري كنيد.

 

پس از آن يك سطل پلاستيكي برداريد و مقادير مساوي شن يا ماسه، سيمان و خاك تورب يا خاك قهوه اي و سياه سرشار از كود گياهي را براي ساخت يك نوع پوشش خاص به نام «هايپرتوفا» با يكديگر مخلوط كنيد سپس آرام آرام مقدار كمي آب به مخلوط اضافه كنيد و آن را با يك تكه چوب به هم بزنيد تا سفت شود سپس با استفاده از يك قلم موي كوچك مخصوص نقاشي ساختمان وچسب صنعتي، اطراف اين حوضچه را به چسب آغشته كنيد.

 

در مرحله بعد با استفاده از دستكش از پوشش هايپرتوفا برداريد و قسمت هاي آغشته به چسب را بپوشانيد. ضخامت اين پوشش بايد كم باشد و تنها يك سطح غيرمسطح ايجاد كند چرا كه اگر ضخامت زياد باشد، چسب آن را نگه نمي دارد.

 

اين حوضچه را چند روز يا حداقل يك هفته دور از آب و باران نگه داريد تا كاملا خشك شود. سپس مي توانيد براحتي آن را با آب و گياهان غرقابي از جمله نيلوفرهاي آبي (Nymphaea/capensis) كه اين روزها در بازار موجود است، پر كنيد.

 

نيلوفرهاي آبي اغلب در حوضچه هاي كم عمقي نظير آن چه ساخته ايد، رشد مي كنند و آفتاب دوست هستند. البته كمي سايه در روز هم براي آنها لازم است. اگر محيط را تميز نگه داريد، مي توانيد در اواخر بهار شاهد رويش گل هاي زيباي نيلوفر در اين بركه كوچك باشيد.ضميمه سيب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.