آموزش كاشت و برداشت كاهو در خانه

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

آموزش كاشت و برداشت كاهو در خانه

۱,۰۷۵ بازديد

كاهو جزو سبزيجاتي است كه اصولا براي سالاد و ساندويچ از آن استفاده مي كنيم و كاربرد بسياري در وعده هاي غذايي ما دارد.

كاهو جزو سبزيجاتي است كه اصولا براي سالاد و ساندويچ از آن استفاده مي كنيم و كاربرد بسياري در وعده هاي غذايي ما دارد. اين گياه بسيار خوش طعم را با سس، بي سس، با ليموترش يا بي ليموترش مي خوريم و لذت مي بريم. براي ما ايراني ها كه كاهو و سكنجبين ارزش و اعتبار بسياري دارد و تا چند سال پيش، بعدازظهرهاي روزهاي گرم تابستان كه اعضاي خانواده دور هم جمع مي شدند با هم كاهو سكنجبين به بدن مي زدند و از خرت خرت كاهوهاي ترد و شيرين لذت مي بردند.

 

 

 

كاهو انواع متنوعي دارد. كاهوي معمولي، كاهو پيچ، كاهو برگ و ... . همه انواع آن نيز خوش طعم است و حس زندگي به انسان مي دهد. اگر دوست داشته باشيد اين گياه را خودتان در خانه و به روش كاملا ارگانيك تهيه كنيد، ما فوت و فن آن را به شما آموزش مي دهيم.

 

در مورد فوايد كاهو بايد بگوييم، عصاره اين گياه حاوي ويتامين هاي A، B، K و C (بيشتر در برگ هاي سبز تر)، آهن، املاح معدني مانند يد، كلسيم، پتاسيم، منيزيم و فسفر و علاوه بر اين مقدار زيادي آب و مواد قندي و ازته است.

 

عصاره برگ هاي تيره بيروني اين گياه تصفيه كننده و كاهش دهنده فشار خون است و در گردش ملايم خون تاثير مثبت دارد. به طور كلي بايد گفت، كاهو طبيعتي سرد دارد و از اين رو براي رفع يبوست و صفرا مفيد است. سردرد، سرفه و درد معده را از بين مي برد. هضم غذا را تسهيل مي كند و از اين رو در تهيه سالادها از آن استفاده مي شود. حجم ادرار و خون قاعدگي را افزايش مي دهد و سوزش مجاري ادراري را برطرف مي كند.

 

اگر شخصيت عصباني و پريشان حال داريد، كاهو مصرف كنيد زيرا ملين و خواب آور است. بعلاوه، باعث شادابي، درخشندگي و لطافت پوست بدن نيز مي شود.

 

 

 

پيش از آموزش بايد بگوييم كاهو به طور كلي به چهار دسته تقسيم مي شود و هر كدام از آنها روش كاشت و نگهداري متفاوتي دارند. دليل آن نيز اين است كه تحمل گرماي هر كدام با ديگري متفاوت است.

 

• كاهوبرگ: بسيار سريع رشد مي كنند و پرورش آساني نيز دارند. اين نوع كاهو را مي توانيد يك ماه پس از كاشت، برداشت كنيد. رنگ برگ هاي اين نوع كاهو قرمز يا سبز تيره است. به دليل لبه هاي چين خورده زيبا وقتي در باغچه مي كاريد، زيبايي خاصي به آن مي بخشد.

 

• كاهوي كله گِرد: اين نوع كاهو كله گرد و كوتاهي دارد و برگ هاي آن نرم هستند. رنگ برگ ها نيز به كرم مي زند و طعم شيرين و خوبي دارند.

• كاهوي معمولي: برگ هاي اين كاهو به جاي اينكه گرد و كوتاه باشند، كشيده و بلند هستند. برگ هاي آن ترد و شكننده است و طعم خوبي دارد.

 

• كلم پيچ: اين كاهو كه در سال هاي اخير در كشور ما نيز زياد شده و با نام كاهوي چيني هم از آن ياد مي كنيم، بسيار ترد و خوش طعم هستند. اين كاهوها رنگ روشن و آب بسياري در خود دارند.

 

زمان مناسب براي كاشت كاهو

 

در روزهاي ابتدايي فصل بهار بايد بذر كاهو را بكاريد. بذرافشاني را هر دو هفته يكبار ادامه دهيد. اين باعث مي شود تا كاشت شما بازدهي بهتري داشته باشد. بايد اين را در نظر داشته باشيد، اگر دماي باغچه يا گلداني كه كاهو را در آن كاشته ايد، بالاي ۲۴ درجه سانتي گراد باشد، كاهوها پيش از موعد زرد مي شوند و تخم مي دهند. براي اينكه در فصل هاي سرد سال هم كاهو داشته باشيد، در اواخر فصل تابستان يا فصل پاييز دوباره بذرافشاني كنيد. در اين زمان خاك سرد است و كاهو خوب رشد مي كند. حتي در نيمه فصل زمستان نيز مي توانيد بذر كاهو را بكاريد.

 

• دوره رشد از هنگام باروري تا برداشت محصول: ۳۰ تا ۹۰ روز

 

• مقدار نور موردنياز: آفتاب غيرمستقيم (براي جلوگيري از زرد شدن برگ ها و تخم دادن گياه) – بهتر است آن را در جايي در باغچه بكاريد كه گياهان ديگر روي آن سايه بيندازند.

 

• ميزان آب موردنياز: هر روز بايد آبياري شود. خاك بايد دايم مرطوب باشد.

 

 

 

مراحل كاشت و نگهداري

 

بذر كاهو را در عمق ۴ تا ۴ ميلي متري بكاريد. يا اينكه روي خاك بپاشيد و روي آن يك لايه نازك خاك بريزيد.

 

فاصله ميان بذرهاي كاهو برگ بايد حدود ۷ تا ۸ سانتي متر باشد. براي كاهوي معمولي و كاهو كله گرد بايد دست كم ۱۵ تا ۲۰ سانتي متر ميان بذرها فاصله باشد. كاهوي چيني نيز بيشترين فاصله را نياز دارد و بايد ميان بذرهاي آن حداقل ۳۰ سانتي متر فاصله باشد. اين فاصله ها براي زماني است كه كاهوها رشد مي كنند و اگر نزديك بكاريد، ممكن است براي رشد و تغذيه، فضاي كافي نداشته باشند.

 

نخستين كود را بايد در ماه اول يا پس از ۶ هفته به خاك بدهيد. هميشه خاك را مرطوب نگهداريد و اگر علف هرزي در اطراف خاك آن رشد مي كنند، آنها را هرس كنيد. كاهو اصولا دچار بيماري يا آفت نمي شود و اگر آفت بگيرد نيز خيلي مهم نيست. اما از شته ها و افت هاي مضر اين گياه، ليسه يا شفيره حشرات، حلزون، كپك و قارچ هستند كه موجب از بين رفتن كاهو مي شوند.

 

برداشت

 

با اينكه هميشه كاهو را با مغز از مغازه خريداري مي كنيم، اما يكي از بهترين روش هاي برداشت اين گياه، جدا كردن برگ ها آن است. اگر تمايل داريد كله كاهو را كامل و درسته برداشت كنيد نيز بهتر است از فاصله ۱.۵ سانتي متري از ريشه اين كار را انجام دهيد. اين باعث مي شود تا ريشه باقي مانده دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتي كاهو داشته باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.