نگهداري از گياه سيكلمن

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

نگهداري از گياه سيكلمن

۹۶۴ بازديد

 

 

نگهداري از گياه سيكلمن

سيكلمن گياهي با گل هاي زيباست كه در سايه نيز به خوبي رشد مي كند. همين امر آن را براي نگهداري در آپارتمان ايده آل مي سازد.

چگونه گياه سيكلمن را پرورش دهيم؟

گياه سيكلمن، گياهي رايج و محبوب است كه هم در آپارتمان و هم در بيرون رشد داده مي شود. مراقبت از اين گياه بسيار آسان است. سيكلمن از اعضاي خانواده پامچال است. اين گياه بومي اروپا، شمال آفريقا و غرب آسيا است. ۲۰ گونه از اين گياه وجود دارد كه سرسخت تر هستند.

 

اين گياه برگ هاي زيادي به رنگ سبز تيره و قلب شكل دارد. شكوفه هاي اين گياه مي توانند در دامنه گسترده اي از رنگ ها باشند. همانطور كه گفته شد مراقبت از اين گياه بسيار آسان است. به دليل اينكه اين گياه در شرايط نيم سايه به خوبي رشد مي كند، گياه آپارتماني بسيار خوبي به شمار مي آيد.

 

اكثرِ گونه هاي اين گياه تا ارتفاع ۱۵ ۱۰ سانتيمتري رشد مي كنند و بنابراين گزينه هاي خوبي براي كاشت در گلدان به حساب مي آيند. در صورتي كه مي خواهيد اين گياه را در خارج از خانه پرورش دهيد، توصيه مي كنيم كه آن ها را در اطرافِ درختان و يا در باغ هاي سنگي بكاريد (يعني مكان هاي شبيه به زيستگاه هاي بومي اين گياهان).

نكته: گياه سيكلمن گياهي سمي به شمار مي آيد و پياز و ريشه هاي اين گياه نيز سمي هستند.

تكثير گياه سيكلمن

سيكلمن اغلب از غده (ريشه آن) منتشر مي شود. براي تكثيرِ اين گياه بايد ريشه غده مانندِ آن را به بخش هايي تقسيم كنيد. هر بخش بايد داراي يك چشم باشد. اين بخش هاي تقسيم شده را دوباره بكاريد، و اين كار را در سطحِ زيرينِ خاك انجام دهيد.

 

همچنين مي توانيد دانه هاي سيكلمن را از شكوفه هاي رسيده آن برداشت كنيد. متخصصان كشاورزي از اين روش براي كِشتِ گونه هاي جديد استفاده مي كنند. تكثير گياه از راهِ دانه ها زمانِ بيشتري را در مقايسه با تكثير از طريق غده ريشه مي طلبد.

 

گياه سيكلامن گياه سيكلمن چگونه گياه سيكلمن را پرورش دهيم؟,طريقه نگهداري از گياه سيكلمن

 

چگونه سيكلمن را رشد دهيم مراقبت از گياه

گياه سيكلمن در انواع مختلف خاك با دامنه گسترده اي PH، به خوبي رشد مي كند. اما اين گياهان بهترين رشد خود را در خاك غني، زهكش، با PH اندكي اسيدي، انجام مي دهند. قبل از كاشتِ اين گياه مي توانيد كمپوست و كود ارگانيك را با خاك مخلوط نماييد. غده هاي تقسيم شده گياه سيكلمن را درست در زيرِ خاك بكاريد (عمق كاشتتان از ۲.۵ تا ۵ سانتي متر تجاوز نكند).

اين گياه را به طورِ كامل آبياري كرده و براي آبياري بعدي اجازه دهيد تا خاكِ گياه به طورِ كامل خشك شود. در صورتي كه اين گياه را در آپارتمان آبياري مي كنيد، به آن از پايين (و نه از روي برگ ها و گل ها) آب بدهيد.

 

اجازه ندهيد كه خاكِ گياه به مدت زمانِ طولاني خيس باقي بماند، زيرا در اين صورت به احتمال زيادي پوسيدگي ريشه رخ خواهد داد. به اين گياه به طورِ ماهانه تقويت كننده بدهيد و براي گياهان آپارتماني از تقويت كننده مايع استفاده نماييد.

گونه هاي مختلفِ گياه سيكلمن در زمان هاي مختلفي گل مي دهند. براي افزايشِ شكوفه دهي، تقويت كننده اي كه حاوي فسفرِ زياد است را به گياه افزوده و سطحِ نورِ دريافتي گياه را افزايش دهيد.

حشرات و بيماري ها

گياه سيكلمن به ندرت دچارِ بيماري و آفت مي شود. رايج ترين مشكلِ اين گياه گنديدگي و فسادِ ريشه است كه مي توان با انتخاب خاك زهكش براي گياه از آن پيشگيري كرد. براي زهكشي بهتر، بايد در زيرِ گلدانِ اين گياهِ آپارتماني سوراخي را ايجاد نماييد.

دوام و سرسختي گياه

اكثرِ گونه هاي اين گياه سرسخت و مقاوم هستند اما برخي در برابر سرما و يخبندان دوام نمي آورند. اگر از ميزانِ مقاومتِ گونه خود آگاه نيستيد، با رسيدن فصل سرما اين گياهان را بپوشانيد و يا به داخلِ منزل منتقل كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.