آموزش كاشت و برداشت كدو در خانه

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

آموزش كاشت و برداشت كدو در خانه

۱,۰۴۱ بازديد

 

اگر به تازگي به باغباني و كاشت گياه هاي خوراكي علاقه مند شده ايد، توصيه مي كنيم اين كار را با كاشت كدو آغاز كنيد. كدو سبز يا زرد كه در بهار و تابستان رشد مي كنند، كاشت و پرورش بسيار آساني دارند و موجب مي شوند تا به باغباني و كشاورزي بيشتر علاقه مند شويد.

اگر به تازگي به باغباني و كاشت گياه هاي خوراكي علاقه مند شده ايد، توصيه مي كنيم اين كار را با كاشت كدو آغاز كنيد. كدو سبز يا زرد كه در بهار و تابستان رشد مي كنند، كاشت و پرورش بسيار آساني دارند و موجب مي شوند تا به باغباني و كشاورزي بيشتر علاقه مند شويد.

 

• دوره رشد از هنگام باروري تا برداشت محصول: ۴۵ تا ۶۵ روز كدو سبز/زرد – ۶۰ تا ۱۱۰ روز كدوحلوايي

 

• مقدار نور موردنياز: آفتاب مستقيم

 

• ميزان آب موردنياز: هر روز بايد آبياري شود. خاك بايد دايم مرطوب باشد.

 

 

 

مراحل كاشت و نگهداري

 

براي كاشت كدو بايد جاي گرم با نور مستقيم آفتاب را انتخاب كنيد كه زه كشي بسيار خوبي هم داشته باشد. خاك بايد كود و مواد معدني لازم را داشته باشد و در روزهاي اوليه بهار بايد بذر آن را بكاريد. بهتر است بذر كدو را ابتدا در خانه و يك هفته پيش از كاشت در گلدان كوچكي بكاريد و سپس به خاك منتقل كنيد.

 

براي كاشت كدوسبز بايد بذر را در عمق ۲ تا ۵ سانتي متري خاك بكاريد و ميان هر كدام از آنها ۳۰ تا ۳۵ سانتي متر بايد فاصله باشد. البته اگر زمين بزرگي داريد، هر چه اين فاصله را بيشتر كنيد، بهتر است. براي كدوهاي حلوايي و زمستاني بايد حداقل ۴۵ تا ۷۵ سانتي متر ميان دو گياه فاصله باشد.

 

 

 

مراقبت

 

پس از كاشت گياه بايد خاك آن را حسابي آبياري كنيد. در طول هفته نيز نبايد بگذاريد خاك گياه خيلي خشك شود. اما آبياري زياد خاك يا برگ هاي زياد نيز موجب ايجاد كپك مي شود. براي كود دادن خاك نيز بايد منتظر اولين شكوفه شويد. هنگامي كه نخستين گل هاي كدو را مشاهده كرديد، مي توانيد به خاك كود دهيد.

 

هنگامي كه كدو كمي رشد كرد، زير آن فوم قرار دهيد تا روي زمين نيفتد تا نگندد. براي گياه مي توانيد داربست فلزي يا چوبي درست كنيد تا قامت آن را راست نگه دارد و از افتادن كدو روي زمين جلوگيري شود. البته كدو حلوايي وزن سنگيني دارد و بايد به اين نكته توجه داشته باشيد.

 

از بيماري هاي كدو مي توان به حشره، شب پره، سوسك خيار، شپشه گياه، مايت (انگل گياه)، نخسانه (كرم انگلي) و حشرات جمنده اشاره كرد.

 

كپك هاي كركي و پودري نيز از ديگر بيماري هاي كدو هستند كه مي توانند به آن آسيب برسانند. مي توانيد روي خاك اين گياه يك لايه كاور بكشيد تا از حمله حشرات در امان بماند.

 

 

 

برداشت

 

كدو سبز اصولا دوماه پس از كاشت قابل برداشت است. كدو قلياني (با سر باريك) و كدوي صدفي هنگامي كه به اندازه ۵ تا ۸ سانتي متر رسيدند قابل برداشت هستند. انواع كدوسبز بايد به بلندي ۱۰ تا ۱۵ سانتي متر برسند. كدو را بايد از ساقه نزديك به ميوه و با قيچي يا چاقوي تيز بچينيد. ساقه كدو تيغ دارد و بايد حتما دست كش به دست كنيد.

 

براي برداشت كدوحلوايي بايد منتظر شويد تا پوست آن كاملا سفت شود به طوري كه با ناخن نتوانيد روي آن خراش ايجاد كنيد.

 

 

 

خواص كدو

 

كدو از لحاظ طب قديم، سرد است و بدن را قليايي مي كند. خود كدو براي لاغري بسيار مفيد است و تخم كدوي خام اثر دفع كرم روده دارد و چون سمي نيست اطفال نيز مي توانند از آن استفاده كنند. براي اين منظور بايد مقدار ۵۰ گرم تخم كدو را پودر و با عسل مخلوط و مصرف كنيد و پس از چهار ساعت يك مسهل همچون روغن كرچك بخوريد تا كرم ها را دفع شوند.

 

از ديگر خواص كدو بايد گفت كه ملين و مدر است و براي رفع يبوست، رفع سوءهاضمه، كاهش تب، رفع دندان درد (قرقره آب كدو)، خون ساز (به همراه آب غوره يا سركه)، درمان گوش درد (چند قطره آب كدو در گوش بچكانيد)، برطرف كننده التهاب معده، كبد و كليه، درمان بواسير و خونريزي معده و روده (پوست كدو را خشك كنيد و بخوريد)، رفع تب و دل پيچه و پيشگيري سرطان مناسب است.

 

كدو حلوايي نيز مقدار كمي كالري دارد و براي لاغري رژيم خوبي به شمار مي رود. همچنين منبع غني پتاسيم است و براي افراد دچار فشار خون مفيد مي باشد، ولي براي افراد دچار ناراحتي كليوي مناسب نمي باشد. جذب آهن و منيزيوم آن نيز خوب است.

 

كدو حلوايي منبع غني بتاكاروتن است و رنگ نارنجي آن به دليل وجود همين تركيب است. بتاكاروتن پيش ساز ويتامينA و يك آنتي اكسيدان مهم در بدن مي باشد كه بدن را از حمله راديكال هاي آزاد و اثر تخريبي آنها حفظ مي كند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.