۶ نكته طلايي درباره نگهداري از بامبو

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

۶ نكته طلايي درباره نگهداري از بامبو

۹۳۷ بازديد

 

وقتي نفس مي كشيد، بدن تان اكسيژن دريافت كرده و البته دي اكسيدكربن آزاد مي كند. حالا موضوع اين است در اين پروسه فتوسنتزي ،گياهان دي اكسيدكربن را جذب و البته اكسيژن را آزاد مي كنند.

وقتي نفس مي كشيد، بدن تان اكسيژن دريافت كرده و البته دي اكسيدكربن آزاد مي كند. حالا موضوع اين است در اين پروسه فتوسنتزي ،گياهان دي اكسيدكربن را جذب و البته اكسيژن را آزاد مي كنند. چنين تقابل معكوسي است كه از انسان و گياهان دوستاني طبيعي مي سازد. حالا درك موضوع بسيار ساده است. با اضافه كردن گل و گياه به فضاي داخلي خانه مقدار اكسيژني را كه تنفس مي كنيد بيشتر خواهيد كرد. خوشبختانه نگهداري از گل و گياه در فضاي داخلي خانه ها اين روزها بيش از گذشته باب شده كه گياه بامبو در ميان اين گياهان ازجمله محبوب ترين هاست. مراقبت از اين نوع گياه ويژگي هاي خاص خود را دارد كه شايد از برخي آنها مطلع باشيد اما امكان دارد درباره بعضي ديگر اطلاعي نداشته باشيد. در اين مطلب براي اينكه از بامبوي محبوب تان به نحو احسن مراقبت كنيد شما را راهنمايي مي كنيم.

 

۱. وقتي بامبو به خانه تان مي آيد

 

بامبو مي تواند براي كساني كه تا به حال اقدام به نگهداري از گل و گياه نكرده اند اولين و ساده ترين پيشنهاد باشد. دليلش هم واضح است. نگهداري از اين گياه بسيار بي دردسر خواهد بود. وقتي بامبو را به خانه مي آوريد اگر همه شرايط را براي نگهداري صحيح آن درنظر بگيريد مطمئن باشيد اين گياه مهمان چندين ساله خانه تان خواهد بود و حتي طول آن به حدود يك متر هم خواهد رسيد. اولين نكته براي نگهداري بامبو آبي است كه بناست گياه شما در آن قرار بگيرد. هرگز فراموش نكنيد كه اين آب بايد بدون كلر باشد. پس از قبل آب را داخل ظرفي ريخته و كناري بگذاريد تا كلر آن از بين برود و بعد گياه بامبو را داخل آن بگذاريد. براي نگهداري از بامبو گلداني شيشه اي تهيه كنيد طوري كه بتوانيد ريشه هاي گياه را به وضوح ببينيد. اينها اولين اقدامات بعد از خريد اين گياه و ورود آن به فضاي خانه تان هستند.

 

 

۲. نور مستقيم ممنوع

 

هرگز گياه بامبو را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد. در صورت چنين اتفاقي احتمال آسيب ديدگي گياه شما به خصوص بر اثر نور گرم خورشيد در روزهاي تابستان بسيار زياد است. البته اين بدان معنا نيست كه گياه شما بايد در فضاي تاريكي قرار بگيرد چراكه چنين وضعيتي هم براي آن زيان آور است. نكته اينجاست كه گياه بامبو بايد در معرض نور غيرمستقيم قرار داشته باشد، يعني نوري كه از پشت پنجره و پرده تابيده و شدت و ضرر آن به اين طريق فيلتر شده باشد، بنابراين نور مناسب براي گياه بامبو ، نور غيرمستقيم است.

 

۳. مناسب ترين دما كدام است؟

 

دماي هوايي كه قرار است گياه بامبوي شما در آن نگهداري شود، بايد چيزي بين ۱۷ تا ۲۳ درجه سانتي گراد باشد؛ دمايي كه نه خيلي سرد است و نه خيلي گرم. اگرچه بامبو ها اصولا گياهاني سازگار با دماي پيرامون خود هستند و اين قابليت را دارند كه در صورت بالا و پايين شدن دماي هوا وضعيت خود را با شرايط جديد تطبيق دهند اما اگر واقعا مي خواهيد بامبوي شما آن طور كه بايد و شايد رشد كند و به ارتفاع يك متري برسد بد نيست در اتاقي كه بامبو را در آن نگهداري مي كنيد يك دماسنج داشته باشيد تا بتوانيد دماي هواي اتاق را بين ميزاني كه ذكر شد، حفظ كنيد. دراين صورت است كه مي توانيد توقع داشته باشيد گياه شما درست و حسابي رشد كند.

 

۴. ماه به ماه آب را عوض كنيد

 

همان طور كه پيش تر عنوان شد آبي كه قرار است بامبو داخل آن قرار بگيرد بايد فاقد كلر باشد، بنابراين هر بار كه از ميزان آب بامبو كاسته مي شود يك ليوان آب كه كلر آن ته نشين شده و دماي آن با محيط هماهنگ شده را به ظرف بامبو اضافه كنيد. اين همان كاري است كه براي نگهداري بامبو در داخل آب ضروري خواهد بود. نكته مهم تعويض دست كم ماهي يك بار آبي است كه گياه بامبوي شما در آن قرار گرفته است. اگر اين آب تعويض نشود احتمال اينكه آب زرد و كثيف شود و نماي ظاهري آن را خراب كند بسيار زياد است. مشكل ديگري كه در صورت تعويض نشدن به موقع آب بامبو پيش مي آيد بوي بدي است كه آب بر اثر مرور زمان به خود مي گيرد.

 

۵. چه بامبويي بخريد، چه بامبويي نخريد...

 

اگر قصد داريد براي اولين بار گياه بامبو را خريداري كنيد بايد نكات كليدي را بدانيد تا بتوانيد گياه سالمي را انتخاب كرده و به خانه تان بياوريد. اول از همه اينكه به ساقه گياه بامبو دقت كنيد. اگر انتهاي آن قهوه اي رنگ شده بود، بدانيد كه گياه سالم نيست و از خريد آن صرف نظر كنيد. دوم اينكه بايد گياه بامبو را بو كنيد. تشخيص بوي بد كار بسيار ساده اي است بنابراين اگر بوي بدي از بامبو به مشام شما رسيد هرقدر هم كه ظاهرش سالم باشد از خريد آن انصراف بدهيد و دنبال بامبويي باشيد كه بوي بد ندهد. از خريد بامبوي بدون ريشه خودداري كنيد و حتما گياهي را انتخاب كنيد كه ريشه آن كاملا مشخص باشد. يكي از مهم ترين نكات در خريد بامبوي سالم رنگ ساقه آن است. ساقه گياه بامبو بايد سبز باشد و اگر اين سبزي به سفيدي بزند يعني گياهي كه پيش روي شماست سالم نيست و بايد بامبويي را انتخاب كنيد كه سبزي ساقه اش گواهي باشد بر سلامت آن.

 

۶. چگونه قلمه بزنيم؟

 

اگر به تكثير اين گياه محبوب در فضاي خانه تان علاقه مند هستيد كار سختي پيش روي شما نيست و فقط كافي است به طريق قلمه زني ساقه اي عمل كنيد. به اين ترتيب كه از زير برآمدگي روي ساقه با وسيله تيزي مثل چاقو قلمه را جدا كنيد و بعد آن را داخل آب قرار دهيد تا ريشه بدهد. فصل تابستان بهترين زمان ممكن براي قلمه زدن گياه بامبو است. در ضمن فراموش نكنيد قسمت بريده شده گياه اصلي را با زغال پودر شده مسدود كنيد تا راهي براي خروج شيره آن وجود نداشته باشد. به همين سادگي.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.