مراقبت از گياهان

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

مراقبت از گياهان

۱,۰۹۷ بازديد

پرورش و نگهداري از گل ها و گياهان در منزل يكي از لذت بخش ترين كارهاست البته براي اينكه در مراقبت از گل ها و گياهان موفق باشيم نياز به داشتن اطلاعاتي در مورد نحوه ٔ نگهداري از آن ها داريم

پرورش و نگهداري از گل ها و گياهان در منزل يكي از لذت بخش ترين كارهاست البته براي اينكه در مراقبت از گل ها و گياهان موفق باشيم نياز به داشتن اطلاعاتي در مورد نحوه ٔ نگهداري از آن ها داريم كه در اين بخش به طور خلاصه به آن مي پردازيم:

مراقبت تابستاني از گياهان

حداقل يكبار در سال انتقال گياهان به طبيعت مفيد است. اگر منزل شما حياط دار است گياهان خود را در طول تابستان به حياط منتقل نمائيد. اگر امكان استفاده از حياط را نداريد از بالكن استفاده نمائيد. در فضاي آزاد به اندازه دو برابر داخل اتاق براي گياهان خود فضا در نظر بگيريد.

مي توانيد كاكتوس ها، پاپيتال ها و ديگر گياهان آفتاب دوست را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد اما سرخس ها و ديگر گياهان سايه دوست را در سايه قرار دهيد.

بهتر است گياهان را با گلداني شان داخل خاك باغچه قرار دهيد يعني گلدان ها را تا سطح خاك در زمين فرو بريد. البته دقت كنيد سوراخ زهكش گلدان بسته نشود به اين منظور چند تكه سفال در حفره قرار دهيد.

اگر گياه را بدون گلدان در خاك باغچه فرو بريد دو اشكال به وجود مي آيد:

۱) گياه به طور كامل با خاك جديد تماس مي يابد كه تغييرات محيطي ناگهاني و شديد براي گياه مضر خواهد بود.

۲) ريشه ها رشد كرده و به اطراف پراكند مي شوند و در پايان تابستان چاره اي جزء قطع كردن ريشه ها وجود ندارد.

پس از انتقال گلدان به حياط به فكر نظات و آبياري گياه باشيد. گياهان در فضاي باز زودتر كثيف مي شوند لذا برگ هايشان به اسپري كردن بيشتري نياز دارد. گياهان موجود در باغچه بيشتر در معرض آفات هستند زيرا در فضاي باز راه هاي آلوده شدن بيشتر از اتاق مهيا است.

ضمناً گياهان را زماني آبياري كنيد كه به آب نياز داشته باشند.

آب

آب براي ادامه حيات گياه ضروري است. كمبود آب موجب پژمردگي گياه و زرد شدن برگ ها و ريزش آن ها مي گردد و زيادي آب باعث خفگي ريشه و پوسيدگي آن مي گردد.

دفعات آبياري

احتياجات آبياري گياهان متفاوت است. ميزان آب لازم براي هر گياه بستگي به عوامل مانند نوع گياه، سن گياه، ميزان رشد گياه و درجه حرارت محيط، شدت نور و رطوبت نبس آتمسفر دارد.

گياهان آنويزي در مقايسه با گياهان غير آويزي به دفعات بيشتري آبياري نياز دارند. زيرا درجه حرارت هر چه به طرف سقف برويم بالاتر است. همچنين منابع حرارتي مانند شوفاژ يا بخاري باعث مي شوند كه گياهان آويزي تعرق بيشتري داشته و تبخير آب در خاك گلدان اين گياهان بيشتر صورت بگيرد. به طوري كه اگر دو گلدان سرخس رايكي روي ميز و ديگري را به صورت آويزي در يك آپارتمان قرار دهيم پس از مدتي مشاهده مي شود كه گلدان سرخس آويزي سريع تر از سرخس روميزي خشك مي شود.

از روي رنگ خاك و لمس كردن آن مي توان زمان آبياري را تا حدي مشخص كرد بنابراين براي تعين زمان آبياري به كات ذيل توجه كنيد:

ـ وقتي سطح خاك، تيره و در اثر تماس انگشتان مرطوب احساس شود معلوم مي شود كه در اطراف ريشه ها هنوز آب به انازه كافي وجود دارد و به آبياري نيازي نيست.

ـ وقتي سطح خاك، خشك و رنگ آن روشن است بايد گلدان را آبياري كرد

گياهان در اثر محبت زياد مي ميرند

در بيشتر گياهان پس از هر بار آبيار يبايد مدتي سپري شود تا آبياري بعدي صورت بعدي صورت گيرد زيرا ريشه گياهان علاوه بر آب به هوا (اكسيژن) احتياج دارد و چنانچه خاك گلدان دايماً از آب اشباع شود ريشه ها به زودي در اثر خفگي پوسيده و از بين مي رود.

هر ساله گياهان بسياري در اثر محبت زياد حاصبانشان و آبياري بيش از حد از بين مي روند.

به طور كلي گياهان آپارتماني از نظر احتياجات آبي به سه دسته تقسيم مي شوند:

الف) گياهاني كه به آب زياد احتياج دارند و بنابراين خاك گلدان آنها بايد هميشه مرطوب بوده و هيچ گاه نبايد خاك آن ها خشك شود و به محض خشك شدن سطح خاك بايد آن را دوباره آبياري كرد مانند نخل مرداب، مارانتا و پامچال.

ب) گياهاني كه به آب كمي نياز دارند مثل هاورتيا، سانسويريا، گاستريا، كاكتوس و گياهان گوشتي كه نسبت به خشكي مقاوم هستند و آبياري فقط بايد پس از خشك شدن كامل صورت گيرد.

ج) گياهاين كه به آباري متعادلي نياز دارند و خاك گلدان آن ها بايد نسبتاً مرطوب نگه داشته شود مانند فيلو دندرون، پوتوس، پيروميا، پيله آ، نخل زينتي و شفلرآ.

ميزان آبياري

آبياري بايد به اندازه اي صورت گيرد كه خاك گلدان كاملاً خيس شود. اگرگلدان داراي زهكش (سوراخ ته گلان) باشد آب اضافي از گلدان خارج شده و هيچ گونه اشكالي براي گياه ايجاد نمي كند ولي در مورد گلدان هاي بدون زهكش بايد مقدار آب مورد لزوم گلدان دقيقاً تعيين و آبياري به دقت صورت گيرد تا آب اضافي در ته گلدان جمع نشود و باعث پوسيدگي ريشه گياه نگردد.

از چه آبي براي آبياري استفاده كنيم؟

براي آبياري گياه بايد از آب ولرم استفاده نمود براي اين منظور آب پاش را پر از آب نموده و مدتي كنار بگذاريد تا دماي آب با دماي اطاق برابر گردد. در اين حالت كلر آب نيز ته نشين شده و از صدمه زدن به گياه جلوگيري مي شود، ضمناً فلورايد موجود در آب لوله كشي باعث ايجاد لكه هاي قهوه اي روي برگ ها و يا سوختگي نوك برگ ها مي گردد بنابراين در صورت امكان از آب باران، چاه، برف و يا چشمه استفاده نمائيد.

رطوبت

در آپارتمان ها معمولاً ميزان رطوبت پائين است و اين امر باعث مي شود كه تعرق در گياهان آپارتماني بيش از حد معمول صورت گيرد در نتيجه گياه پژمرده شده حالت شادابي و طراوت خود را از دست مي دهد. براي جلوگيري از بروز اين مشكل بايد هرچند وقت يك بار با اسپري بر روي گياهان آب پاشيد. ولي دقت كنيد كه گل ها خيس نشوند. ضمناً آب فشاني بر روي گياه بايد صبح و بعداظهر انجام گيرد چون در موقع عصر يا شب آب تبخير نمي شود و بر روي گياه باقي مانده به آن ضرر مي رساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.