كاشت جعفري

اموزش كاشت درخت و انواع گياهان

كاشت جعفري

۱,۰۰۰ بازديد

جعفري سبزي خوش طعم و بسيار معطري مي باشد كه براي كاشت در باغچه هاي كوچك، كناره ها و گلدانها مناسب مي باشد.

آيا مي دانيد؟

چنين بوته ساده اي تاريخچه اي همراه با خطر و مرگ دارد. طبق اسطوره اي باستاني، تخمهاي اين گياه بايد تا جهنم برود و باز گردد تا جوانه بزند. يوناني هاي باستان اين گياه را به قهرمان خود، آرچيموروس تقديم كرده بودند و بر اين باور بودند كه اين گياه در نقاطي رشد مي كند كه خون آرچيموروس هنگام دزديده شدن توسط اژدها در آنجا ريخته شده بود.

نگهداري عمومي

براي افزايش محصول، برگهاي رسيده خارجي گياه را مدام برداشت كنيد.

امراض و آفتها

فاسد شدن ساقه اصلي، ايجاد خالهايي بر روي برگها و همين طور كرمهاي پشه هويج و كرفس نيز از آفات اين گياه مي باشند.

كنترلها

براي كنترل خالهاي روي برگها و فاسد شدن ساقه اصلي، برگهاي مبتلا را بچينيد و از ميزان آبياري آن بكاهيد. كرمهاي پشه را نيز با دست برداريد.

چگونگي كاشت بذر و يا گياه

جعفري گياهي دو ساله است كه به صورت ساليانه رشد مي كند. يك نقطه آفتابگير و يا نيمه سايه را براي كاشت اين گياه انتخاب كنيد. خاك آن بايد آب را به خوبي رد كند. براي تقويت خاك، به آن كود آماده گياهي و يا حيواني اضافه كنيد. مي توان اين گياه را در گلدان نيز كاشت. در آخر زمستان، زماني كه سرماي هوا كاهش يافت و احتمال يخ زدگي از بين رفت و زماني كه دماي خاك به 25 درجه سانتيگراد رسيد، بذر را بپاشيد. بذرها را با فاصله 8 تا 10 سانتيمتر از هم و در عمق نيم سانتيمتري قرار دهيد. مي توانيد هشت هفته قبل از پايان سرما و يخبندان، بذرها را داخل يك گلدان كاشته و در منزل نگهداري كنيد و پس از زمان سرما و يخبندان آن را به بيرون منتقل كنيد. پس از كاشت، آنها را آبياري كنيد. زماني كه ارتفاع گياه به 10 سانتيمتر رسيد، فاصله آنها را به 15 تا 20 سانتيمتر برسانيد. مي توانيد براي حفظ رطوبت خاك، از كود در پاي آن استفاده كنيد.

آبياري و تقويت

گياه را در زمان رشد اصلي تحت نظر بگيريد. اجازه دهيد در ميان آبياري ها، خاك خشك شود. ماهيانه با تقويت كننده هايي كه آرام آرام عمل مي كنند آن را تغذيه كنيد.

راهنمايي هاي باغچه اي

مي توانيد بذرها را پيش از كاشتن، يك شب تا صبح در آب غوطه ور كنيد. كاشت مستقيم بذر، باعث رشد گياه به طور رونده مي شود. كاشت بذرها و رشد دادن نشاها، در سرعت عمل گياه تأثيري ندارد. جابجايي گياه فقط رشد آن را به تعويق مي اندازد.

مزايا

  • معطر بودن
  • تحمل يخ زدگي سطحي
  • تحمل سايه مناسب

استفاده هاي باغچه اي

  • گلدانها
  • حاشيه گذاري
  • كناره هاي باغچه هاي گلدار

استفاده هاي ديگر

  • قابل طبخ و خوراكي
  • رنگ (ساقه هاي خشك شده آن ايجاد رنگ مي كنند)

تركيب كردن

مي توانيد آن را با ديگر بوته هاي خوراكي و قابل طبخ تركيب كنيد. مانند رازيانه، ريحان، پيازچه، شويد، گل لادن و غيره.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.